Hopp til hovedinnhold


Nødnummer 112 misbrukes

SVERIGE: Ulydige barn, sinte pinnsvin og behov for generelle råd er ikke gode anledninger til å ringe politiet akutt på 112. Fire av ti samtaler til nødnummeret gjør ikke noe annet enn å ta verdifull tid fra virkelig akutte telefoner, skriver Sveriges Television.

Iowa_112.svgSamtaler til politiet utgjør den neststørste kategorien av alle samtaler til nødnummer 112. Drøyt 617 000 SOS-samtaler når politiets operatører hvert år. Nærmere 124 000 samtaler kobles aldri fram til politiet ettersom det ikke gjelder nødsituajoner.

Noen kommer likevel gjennom, selv om de ikke burde. Andre kommer via 114 14 eller kobles ifra politiets kontaktsenter som nås på samme nummer.

– De feilkoblede samtalene tar opp altfor mye av vår tid. Det gjør at de som er i nød på ordentlig må vente, sier en operatør som jobber på en av landets større kommunikasjonssentraler.

Uklart om nødsituasjon

At 112 er et nødnummer vet mange. Men alle tolker ikke nød som en situasjon som innebærer akutt fare.

Ved SOS Alarm sier pressetalsmann Anders Klarström at andelen feilringninger må ned.

– Det er et aldeles for høyt tall med 40 prosent, men det har blitt bedre. Når det var som verst var det 60 prosent som ikke burde ha ringt 112, sier han.

Når det gjelder samtaler med politiet er det et problem at 114 14, politiets nummer for ikke-akutte hendelser fremdeles ikke er kjent av alle.

– Det har eksistert i ni og et halvt år, sier Klarström.

Les mer om saken hos 112