Hopp til hovedinnhold


Snart startskudd for luftambulanseanbud i Norge

Milliardanskaffelse: De nye kontraktene skal være i drift fra 2018, melder Luftambulansen ANS i en pressemelding.

Den nåværende avtalen startet i 2008, og løper ut 31. mai 2018. En ny avtale skal likevel være på plass i 2016, for å gi leverandørene tilstrekkelig tid til å forberede levering av tjenesten. I april i år er potensielle leverandører invitert til å komme med innspill til anskaffelsen.

– Vi er nå inne i en forprosjektfase, der strategien for anskaffelsen skal legges. Siden dette er en omfattende, nasjonal anskaffelse, vil det bli en høringsrunde på hovedtrekkene i strategien. Omfanget på denne høringsrunden er ikke bestemt, sier prosjektleder Per-Marthin Karlsen.
– Når strategien er lagt, starter anskaffelsesprosjektet, etter planen i juni. Først vil alle konkurransedokumenter lages. Så er det utlysning av prekvalifisering til høsten. Kvalifiserte tilbydere vil så få delta i selve konkurransen etter det, sier han.

– Sett over avtalens lengde vil anskaffelsen være i milliardklassen. Målsettingen er en ambulansehelikoptertjeneste med høy kvalitet til en riktig pris, sier daglig leder Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten ANS.
– En anskaffelse av ambulansehelikoptertjenester er svært krevende. Arbeidet som nå gjøres vil kunne få følger for de kommende 12-13 årene. Anskaffelsen vil bli svært viktig for befolkningen framover, sier han.
Inkludert i tjenesten er blant annet medisinsk innredning, teknisk vedlikehold, og trening med simulator.