Hopp til hovedinnhold


Legehelikopter havarert

Det var tre personer om bord i helikopteret som er stasjonert på Lørenskog. To er bekreftet omkommet, melder Aftenposten.
– Det er med stor sorg vi bekrefter at to av de som var ombord i legehelikopteret har omkommet. De pårørende er varslet, skriver Norsk Luftambulanse i en pressemelding.
Den tredje, en mann på 51 år, er hentet med ambulansehelikopter til Ullevål sykehus. Han er alvorlig skadet.
- Alle våre ansatte er sterkt berørte av denne hendelsen. Vi ber om forståelse for at vi nå konsentrerer oss om de nærmeste pårørte og våre ansatte.
Helikopteret var på vei til en trailervelt på E16 Sønsterudtunnelen i Hole, og til et landingssted da det styrtet fra relativt lav høyde. Føreren av traileren er også alvorlig skadet.
Ifølge Aftenposten har helikopteret tatt med seg høgspentledningene i nærheten, og vitner sier til avisen at helikopteret skal være ødelagt.
– Nå er det viktig at Havarikommisjonen og politiet finner ut hva som skjedde og hvorfor, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie i en pressemelding.
Les mer om saken hos Aftenposten
Vi må tilbake til 90-tallet for å finne dødsulykker med ambulansehelikoptre i Norge:

  • 24. november 1987, kolliderte et ambulansehelikopter (MBB BO 105c) på Fokstua i Dovrefjell, Oppland med terrenget. Sannsynligvis var årsaken tap av kontroll på grunn av reduserte visuelle referanser under mørkeflyging i snøbyger. Tre omkom.
  • 2. april 1988 kolliderte et Westland Sea King ved Tyin i Oppland med terrenget. Ingen omkom.
  • 4. januar 1991 kolliderte et ambulansehelikopter (MBB BO105c) med en krafledning i 60 meters høyde ved Koppang i Hedmark. Det var reduserte visuelle referanser under mørkeflyging og lavt skydekke. Redningsmannen satt vendt bakover for å delta i pasientbehandling. Fire omkom.
  • 14. oktober 1996 kolliderte en Eurocopter SA 365N Dauphin 2 med et fjordspenn i ca. 95 meters høyde. Det var en mørk, måneløs natt. Fartøysjefen var velkjent med spennet. Kollisjonen kan ha vært et resultat av desorientering eller ren forglemmelse. Årsaken pekte også på at besetningssammenseting og samtrening ikke var tilstrekkelig for oppdragets vanskelighetsgrad. Fire omkom.
  • 17. mai 1999 kom et Eurocopter SA 365N Dauhpin 2 inn i kraftig turbulens ved 800 fot og mistet storparten av haleflate og halefinner. Crewet kom uskadet fra ulykken.
  • 13. april 2006 opplevde et Europcopter EC 135 skade på fenestron under landing i snøforhold ved Liagardene i Ål, Buskerud. Det var reduserte visuelle referanser i konturløst hvitt terreng. Ingen kom til skade.

Kilde: Wikipedia