Hopp til hovedinnhold


Hjerneslagbehandling i ambulansen

En av verdens tre hjerneslagsambulanser finnes i Norge. Den er utrustet med røntgen for at hjerneslagpasienter skal få rask diagnose og tidligere behandling, skriver svenske Dagens Medicin. 

Hjerneslagambulansen er et forskningsprojekt i Østfold. Bilen er utrustet med datatomografi, CT, som gjør det mulig for ambulanspersonellet å ta røntgen av hjernen og stille diagnose allerede før pasienten kommer inn til sykehuset.
– Vi tenker at man i framtiden kan gi blodproppløsende behandling i bilen, sier Christian G Lund, overlege på Rikshospitalet i Oslo.
Inspirasjonen kommer fra Berlin i Tyskland og Huston i USA. Ambulansene der har leger som er spesialisert på nevrologi og røntgen.  Den norske ambulansen skiller seg fra de øvrige.
Christian G Lund mener at det ikke er realistisk for et lite land som Norge og Sverige og ha en nevrolog eller røntgenlege i ambulansen. I Østfold bemannes den derfor med personell fra Norsk Luftambulanse, som består av anestesilege og anestesisykepleiere. Ifølge Christian G Lund er bilen et forskningslaboratorium, og tanken er å se om dete går an å integrere i et ambulansehelikopter på sikt.
– Om vi skal få en nasjonal spredning så må vi lære anestesilegene å stille diagnose, og i framtiden vil det kanskje også være de som kan gi behandling. Vi har brukt mye tid på å lære opp legene i luftambulansen. Vi forsker på om dette er mulig.
Ved at røntgen gjøres i ambulansen kan pasientene triageres og føres direkte til riktig intans. De som for eksempel har en kraftig blødning kan sendes direkte til nevrokirurgen i Oslo, i stedet for å få en stopp på det lokale sykehuset. Dette fører også til en mer lik behandling, mener Christian G Lund.
Hjerneslagambulansen har kostet omkring fem millioner å kjøpe, og den koster tolv millioner å drifte hver år.
– Det er et dyrt prosjekt. Men igjen, dette er et forskningsprosjekt. Tanken er ikke at Norge skal ha hundre hjerneslagambulanser.
Kostnadene deles mellom Rikshospitalet i Oslo, sykehuset i Østfold og Norsk Luftambulanse.
Les mer om saken hos Dagens Medicin