Hopp til hovedinnhold


Denne appen vil 110-sentralen i Trondheim at du skal ta i bruk

– Den er genial. Eneste problemet er at ikke flere har lastet den ned, sier leder Arvid Vollum ved 110-sentralen til Adressa.
Alarmsentralen for brann- og redningstjenesten i Sør-Trøndelag, 110-sentralen, har tatt i bruk appen Smart 113/Smart Help som gir beskjed om hvor du befinner deg når du ringer etter hjelp.
– Appen er suveren. Den gir oss mulighet til å umiddelbart se hvor folk befinner seg når noen ringer etter hjelp og vi kan sende ut nærmeste redningsenhet, sier Arvid Vollum.
Får deg opp på kart
Vi står inne i operasjonssentralen for 110-sentralen på Sluppen i Trondheim. Her ringer telefonen når det brenner eller noen trenger hjelp fra brann- og redningstjenesten i fylket. To av skjermene i den 16 kvadratmeter store tv-skjermveggen er viet til kart over regionen og Smart 113-appen. Med en gang noen ringer nødnummeret 110 med gratis-appen Smart 113/Smart Hjelp, dukker det opp en markør i kartet og alarmoperatørene får umiddelbart vite hvor innringeren befinner seg.
– Det er særlig utenfor tettbygd strøk, dette er nyttig for oss. Folk som kommer utfor en bilulykke, for eksempel, kan ha vanskelig for å vite nøyaktig hvor de befinner seg. Når de ringer oss med Smart 113-appen, får vi vite nøyaktig posisjon, og om flere ringer om samme hendelse, får vi raskt vite også dette, sier Vollum.
Ved større hendelser der mange ringer nødsentralen, er det viktig for operasjonssentralen å vite om innringerne melder om samme hendelse eller om det er nye nødssituasjoner på gang.
– Appen gir også mulighet for sentralen å gi beskjed ut til de som ringer inn fra samme sted, for eksempel for å si ifra at hendelsen er kjent, sier apputvikler og gründer, Fredrik Øvergård ved Råd AS i Trondheim.
Bruker telefonens geodata
Smart 113, som snart også skal hete Smart Help, er en app som deler smarttelefonens geodata, stedsinformasjon med AMK-sentralen. Appen er utviklet i samarbeid mellom Råd og St. Olavs Hospital, med støtte fra Innovasjon Norge, og har vært under utprøving som pilotprosjekt hos 113-sentralen i Sør-Trøndelag siden desember. Etter at pilotprosjektet ble avsluttet der, har St. Olav kjøpt tilgang til 113-prosjektet og tatt inn appen i ordinær drift ved AMK.
Les mer om saken hos Adressa