Ambulanseforum

Apputvikler Fredrik Øvergård bestemte seg for å bidra til å korte ned tiden det tar ambulansen å finne frem til et skadested, etter selv å ha ligget med brukket rygg etter en sykkelulykke og vente på en ambulanse som ikke fant frem til der han var, skriver Adressa i et gründerintervju.
Illustrasjon: Thinkstock

Illustrasjon: Thinkstock

Resultatet ble SmartHelp og SmartDecision. – SmartHelp er en app og SmartDecision Support et datasystem som korter ned tiden som går fra en nødstilt varsler en nødmeldesentral til han eller hun faktisk mottar hjelp, sier Fredrik Øvergård og Sindre Stene som jobber med systemet sammen med to designere og fire utviklere i Polen. Målet er å gjøre ventetiden kortere, slik at smertene blir mindre, liv kan reddes og skadeomfanget blir så lite som mulig. Dette har en gevinst både for den nødstilte, men også for nødsentralene som kan jobbe mer effektivt og ikke minst for etterspillet etter en skade. –  SmartHelp er det eneste systemet som lar pubikum dele sin nøyaktige posisjon og tidskritiske informasjon med offisielle nødmeldesentraler. Uten en nøyaktig posisjon er det umulig for nødmeldesentraler å sende en sykebil, en brannbil eller en politibil til det stedet noe kritisk har skjedd, forteller gründerne. Hva har vært deres største problem? – En sentral del av vårt prosjekt er innsalg til offentlig sektor. De har ulike retnings- og kommandolinjer som gjør at beslutninger tar tid. Det finnes selvsagt muligheter for å effektivisere denne prosessen og det bruker vi en del tid og ressurser på. Les mer om saken hos Adressa